‍ درودهمراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه ؛
#بانو_مریم_راد
#مورخ:۹۹/۳/۱۸یکشنبه
#ساعت_شروع :(۲۱:۳۰)



تا تو را قرآنِ عمروِ عاص بالای سر است
مسجدت ای شیخِ تزویر ابنِ‌ملجم‌پرور است

باز هم کج ایستادی جمع کن سجّاده را
کاین نمازِ بی‌وضویت را نخوانی بهتر است

تا نیفتد مرغی از دندانت ای روباهِ پیر
بختِ ما را حضرتِ جرجیس هم پیغمبر است

بگذر ای هم‌کاروانِ تشنه کز این چاهِ خشک
یوسفی بیرون نمی‌آید تهش اسکندر است

می‌کند فرعونی آن موسی که باشد بی‌عصا
می‌کند دیوی سلیمانی که بی‌انگشتر است

تا بخندی پیشِ پایت چاه جوشد با شغاد
تا بچرخی رو‌به‌رویت مرحب است و خیبر است

باید از پشت این سپر را بست در جنگِ فریب
چشم‌پوشی را سپر کن تیغِ سفیانی زر است

رنجِ دنیا خوردی امّا این هدف بی‌ارزش است
جورِ دریا بردی امّا این صدف بی‌گوهر است

دفترِ شعرِ مرا تاریخ از بر می‌کند
قصّۀ پرغصّۀ ما ثبت در این دفتر است

#غلامعباس_سعیدی



به نام خداوند مهر و مهربانی .

از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم .

به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب; چیدمان; جایگزینی لغات; استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان; ترکیب سازی و نهایتاً کاربرد زبان می توانست موفق تر و بهتر عمل کند .
استفاده از کلماتی که تا حدودی به سبب پر کردن وزن کل اثر را دچار دوگانگی کردند می تواند زبان کلی اثر را در یک حالت دوگانه متمایل به زبان کهن قرار دهد; این مسئله می‌تواند از زیبایی اثر بکاهد . شاعر امروز باید به زبان روز به سر آید
ترکیب سازی ها بیشتر در جهت توصیف روایت قرار دارند . درواقع توصیفات در خدمت روایت هستند .
استفاده از قواعد قوانین و دستور زبان مطابق با انتظاری است که از شعر داریم .

به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده در وزن فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن و رمل مثمن محذوف است.
قافیه ها مناسب اند . ردیف اثر ردیف فعلی است و سبب شده که ساختار زبانی اثر به سمت زبان هنجار هدایت شود .

به لحاظ بررسی و نقد ساختار روایت همانطور که از روایات اثر پیداست اثر ارائه شده سه خصیصه مهم روایت یعنی مقدمه ; تنه و نتیجه گیری را در خود دارا می‌باشد اما به لحاظ محتوایی در نتیجه گیری نتوانسته موفق عمل کند . در واقع با توجه به روندی که در روایت اثر طی کرده می‌توانست نتیجه گیری متناسب و در خور شأن روایت اثر داشته باشد اما معتقدم که روایت اثر در نتیجه گیری نتوانسته اثر را به یک روایت بسته تبدیل کند .
و این عدم بسته بودن روایت به معنای ایجاد تاویل نیست بلکه روایت اثر را در پایان رها کرده .

به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده در استفاده از صناعات به خوبی عمل کرده و موفق بوده.
تصاویر در اثر ارائه شده عینی و انتزاعی هستند به ملموس بودن روایت کمک کردند.
ارتباط افقی ارتباط افقی و عمودی ابیات روی محور جانشینی و همنشینی برقرار است به غیر از بیت پایانی

به لحاظ بررسی و نقد Composition اثر ارائه شده در شروع خود موفق عمل کرده و توانسته ذهن مخاطب را برای ادامه روایت آماده کند اما در پایان بندی نتوانسته موفق عمل کند .

به لحاظ بررسی موسیقی اثر ارائه شده در بحر رمل سروده شده یکی از بهر های خوش آهنگ زبان فارسی و موسیقی سیال و روانی است و آواها هم به سیال بودن موسیقی اثر کمک کرده .

به لحاظ بررسی و نقد محتوایی شاعر تمام اِلمان های(نماد ها ) آیینی را به کار گرفته جهت توضیح و تفسیر روایتی اجتماعی. این به اعتقاد من در جهت ساخت یک روایت به نوعی خلاقیت محسوب می‌شود اما در نتیجه گیری اثر نتوانسته موفق عمل کند هرچند هر بیت اثر می‌تواند خود به تنهایی تداعی نتیجه‌گیری اخلاقی باشد و اما در پایان بندی به جمع‌بندی درستی که از این روایت انتظار داریم نرسیده .

در پایان برای شاعر محترم آرزوی سلامتی و موفقیت دارد .
با تشکر
#مریم_راد
#واژه

@ashenayeeshgh
@naghde_shearbaran

جناب غلامعباس سعیدی

اثر ,روایت ,ارائه ,لحاظ ,بررسی ,نقد ,به لحاظ ,ارائه شده ,اثر ارائه ,لحاظ بررسی ,و نقد

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

معماری و طراحی داخلی test2 خرید اینترنتی JeT اموزش کار با ساوند کلاود آیدانا دانلود پروژه بلاگ آریاپورتال بلاگ علمی موسسه شهید احدی خدمات فنی برق مخابرات